۱۳۸۸ خرداد ۲۶, سه‌شنبه

چه باید کرد (۱)


این همه هزینه، کشته، نا امنی، برای چه هدفی؟

شمارش مجدد؟ تکرار انتخابات؟ برکناری رهبر؟ برکناری آقای احمدی نژاد؟

حرف میرحسین کاملا مشخص است که هدف او تکرار انتخابات است. چرا؟

مشکل ما اساسا از جنس احمدی نژاد یا موسوی یا فلانی یا فلانی نیست. مشکل ما با روش برگزاری انتخابات است. هدف مشخص و قابل دسترسی انتخاب کنیم. تکرار انتخابات قانونا ممکن است. شورای نگهبان می تواند با مراجعه به شرایط برگزاری انتخابات و نحوه تبلیغات کاندیداها نتیجه انتخابات را باطل کند و دستور تکرار آن را بدهد.

حسن تکرار انتخابات دادن فرصت مجددی است که استانداردهای جدیدی برای برگزاری انتخابات تثبیت کند. در شرایط فعلی، امیدی به آینده انتخابات در ایران نیست، مردم بسیاری سرخورده و نا امیدند، و از شرکت در انتخابات حتّی عصبانی و پشیمان. اگر همه این هزینه های این روزها به شفاف تر شدن نحوه برگزاری انتخابات در ایران و بازگرداندن اعتماد مردم به سلامت رای گیری منجر شود،‌ اتفاق ارزنده ای در ایران رخ داده است.

به احتمال زیادی امّا شورای نگهبان، زیر بار ابطال نتایج و تکرار انتخابات نخواهد رفت. برای مجبور کردن شورای نگهبان به پذیرفتن تکرار، غیر از روشهای قانونی که کمیته مشترک صیانت از آرای آقایان موسوی و کروبی و مستقلا اقای رضایی دنبال می کنند، لازم است شورای نگهبان را از عزم راسخ طرفداران یک کاندیدا به مطالبه حقوقشان مطلع کرد. خواست میرحسین شعارهای شبانه الله اکبر برای تداوم صدای اعتراض بوده است. روشی که کمترین احتمال خارج شدن از کنترل و ایجاد ناامنی دارد و از همه مهمتر باعث خستگی مردم نخواهد شد.

اهمیّت خسته نکردن مردم با شایعه ها و هزینه های اضافه در حفظ انرژی مردم برای حمایت از درخواستهای بعدی میرحسین است. می توان از حرفهایشان حدس زد که به چه کمکی احتیاج دارند. تا اطلاع ثانوی فعلا، فقط شعارهای الله اکبر شبانه.

اگر پیشنهادی دارید به ما ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر