۱۳۸۸ تیر ۱۲, جمعه

در تماس با مراجع چه بپرسیم؟

موسوی: «الان در خود قم هم یک تحرکاتی هست و یک فعالیت‌هایی در این رابطه وجود داره. صبح ما با تعدادی ازاين فضلای قم ملاقات داشتیم كه دنبال اين قضيه بودند. خود مراجع، پایداریشون برای اینکه تایید نکنند (انتخابات رو)،‌ با اینکه فشار زیادی روشون وارد مي‌شه، خودش در این زمینه نشون دهنده این موضوع هست. ولی این نیاز به کار بیشتر دارد. حالا صرفا تماس گرفتن بنده يا يك سري رفتن و آمدن نیست. همه احساس نیاز به این مساله بکنیم و ارتباطات خودمون رو با روحانيت و مراجع بیشتر کنیم.»

وقتی به دفتر مرجعی تماس میگیرید معمولا فقط فرصت گفتگو با متصدیّان تلفن را پیدا می کنید. عموم این متصدیّان طلبه هایی هستند که در دفتر آیت الله به همکاری مشغولند. وظیفه ایشان گرفتن پیام شما (معمولا یک استفتا شرعی)، خلاصه کردن، و انتقال آن به آیت الله، و رساندن پاسخ ایشان به شماست. پس هدف ما در مکالمه می تواند یک سوال روشن، صریح، و موثر باشد. پاسخ مراجع به این سوالها حجّت شرعی محسوب می شوند و می توان به آنها استناد کرد.

اینها سوالهایی است که به نظر می رسد نیاز به اعلام نظر مراجع به عنوان مرجع روز تفسیر احکام اسلام دارند:
  • «در مواردی که عملکرد حاکم اسلام را ناعادلانه و یا باعث تضعیف اسلام و کشور اسلامی می دانیم، وصادقانه معتقدیم که نشانه هایی وجود دارد که برخی علمای اسلام و یا متفکران قوم نیز بر این عقیده هستند، آیا به عنوان یک مسلمان بیان انتقاد نسبت به حاکم اسلامی وظیفه شرعی و واجب است؟ در شرایطی که احساس کنیم اطرافیان حاکم اسلامی اجازه رسیدن پیامهای منتقد را به حاکم نمی دهند تکلیف چیست؟ در شرایطی که بیان انتقاد به حاکم اسلامی منتج به ضرر اجتماعی، مالی یا جانی باشد تکلیف چیست؟»
  • «تکلیف من به عنوان یک مسلمان اگر احساس می کنم در مورد خاصی از عملکرد حکومت بی عدالتی صورت گرفته است و قاضی معین شده را بنا به سابقه بی طرف نمیدانم چیست؟ آیا حکومت مجاز است دستور به کتک زدن یا ضرب و شتم مردمی را بدهد که دچار احساس بی توجّهی شده اند و همه درها را برای رساندن حرفشان به حاکمان بسته می بینند، و به امید مورد توجّه واقع شدن و رساندن صدای نارضایتی شان به گوش حاکمان گرد هم می آیند،‌ و فقط سکوت می کنند یا الله اکبر میگویند؟»
  • «به دفعات پیش آمده است که شاهد کتک زدن و تحقیر خواهر یا برادر دینی و ایرانی خود در اسارت و با دست بسته و در ملا عام درست پس از دستگیری و بدون محاکمه بوده ام. وظیفه شرعی من در چنین شرایطی چیست؟ اگر نصیحت به ضاربان موثر نباشد و یا ممکن نباشد،‌ تکلیف چیست؟»
  • «آیا با توجه به اینکه مردم که با پرداخت مالیات در تامین هزینه های صدا و سیما شریکند، صدا و سیما شرعا موظف به ایجاد فرصت دفاع از خود به نماینده بخش قابل توجهی مردم است؟ آیا در شرایط فعلی که به نظر میرسد صدا و سیما مالیات بخشی از مردم به نفع بخشی دیگر مصرف می کند تماشای تلویزیون حلال است؟»
  • «وظیفه مومن اگر احساس کند به تعداد زیادی از برادران و خواهران دینی اش توسط حاکم اسلامی ظلم می شود و نصیحت بی فایده است چیست؟»
تلفنها و ایمیل تماس با مراجع را اینجا می توانید پیدا کنید. امیدواریم سوالهای موثری که به نظرتان میرسد را در بخش نظرات با دیگرن در میان بگذارید.

۷ نظر:

  1. ایمیل ارسالی

    به نام خداوند عادل و مهربان

    ضمن عرض سلام

    شرایط اخیر کشور حقیقتا موجب بغض و ناراحتی است

    چند سوال از خدمت حضرت آیت الله (خداوند طول عمر عنایت کناد) دارم. امیدوارم پاسخی دریافت کنم

    پاسخحذف
  2. من مقلد رهبر بودم ولی الان به دلیل اینکه فکر میکنم ایشون صلاحیت مرجع تقلید بودن رو ندارن تصمیم گرفتم تغییر بدم.ولی خیلی از اعمالم مثل حج رو با رساله ایشون انجام دادم. اعمال من بدلیل تقلید از فردی که الان فهمیدم صلاحیت نداره زیر سوال نمیره؟

    پاسخحذف
  3. لینک شدی...

    http://yaransabz.blogfa.com

    پاسخحذف
  4. سلام لطفا نظر بده
    http://zedekoodeta.blogspot.com

    پاسخحذف
  5. مسیر راهپیمایی برای کرج هم تعیین کنید و توی اینترنت پخش کنید.اون زمانی که توی بالاترین مینوشتن کرج هم مردم میومدن اما الان کسی چیزی از کرج نمیگه

    پاسخحذف
  6. سلام راهپیمایی غیر مترکزایده ای موفق در 18 تیر نشون دا.د من ایده ای دارم که میشه روش بحث بشه و اگر مناسب شناخته شد اجرا بشه. تکنیک راهپیمایی9 مسیری در آخر در نقطه خاصی مترکز می شد بنابر این اونا با بستن اطراف انقلاب در نهایت اجازه به هم پیوستن مردم رو ندادن از طرف اگر هم کودتاچی ها پخش می شدن این خطر براشون بود که مردم متمرکز بشن. تنیک 5 منطقه هم شاید جواب نده چون اینقدر نیرو دارن که بتونن اون 5مطقه رو هم کنترل کنن. به نظر من باید چند ناحیه و منطقه برا تظارات پیشنهاد بشه و برای هر کدوم ز اون منطقه ها هم ناحیه و منطقه جایگزین اعلام بشه اگه ناحیه های اصلی توسط آنان مسدود شد مردم بتونن در ناحیه های جایگزین اجتماع کنن اونا نمی تونن هم ناحیه های اصلی و هم پشتیبان رو اشغال کنن اینجوری مردمی هم که نمی تونن وارد مسیر های راپیمایی بشن می دونن که کجا اجتماع کنن(در نواحی جایگزین) لطفا روش فکر کنین پس پینهاد من اعلام چند ناحیه اصلی برای اهپیمایی واعلام ناحیه یا ناحیه های جایگزین برای هر ناحیه اصلی راهپیمایی هستش

    پاسخحذف
  7. حرف ولي فقيه حرف امام زمان است؟

    http://greenmoor.blogspot.com/2009/07/blog-post.html

    پاسخحذف