۱۳۸۸ مرداد ۹, جمعه

پاسخ به یکی از سوالات ما از یکی مراجع نزدیک به نظام


قبلا اینجا چند سوال از مراجع مطرح کردیم، که موفق شدیم از یکی از مراجع نزدیک به نظام پاسخی دریافت کنیم. اهمیت این پاسخ در شناخت لایه‌های پنهان فعالیّت‌های قم - حتی بین نزدیک‌ترین مراجع به نظام - است. ادامه تلاش‌های ما و شما مسلما نتایج بهتری خواهد داشت.

در اینکه احمدی‌نژاد و دارودسته‌اش هر روز سنگر دیگری را از دست می‌دهند شکی نیست. اما یکی از سنگرهایی که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد احمدی‌نژاد حمایتش را از دست داده باشد قم بود. از زمان انتخاب لاریجانی به عنوان نماینده قم مخالفت‌های موجود بین قشر طلبه و روحانی را علیه احمدی‌نژاد میتوانستیم ببینیم.

اما امروز حتی مراجع نزدیک به نظام هم در محافل خصوصی با احمدی‌نژاد مشکل جدی دارند. بعد از فتوای رسمی مکارم شیرازی علیه مشایی، توانستیم از یکی معدود مراجع نزدیک به نظام پاسخی به این سوال دریافت کنیم:

«به دفعات پیش آمده است که شاهد کتک زدن و تحقیر خواهر یا برادر دینی و ایرانی خود در اسارت و با دست بسته و در ملا عام درست پس از دستگیری و بدون محاکمه بوده ام. وظیفه شرعی من در چنین شرایطی چیست؟ اگر نصیحت به ضاربان موثر نباشد و یا ممکن نباشد،‌ تکلیف چیست؟»

پاسخ: در این شرایط آشوب و جدایی در جامعه باعث درگیری و جنگ میشه و توصیه به صبر کردن و در فرصت مناسب جهاد علیه کسانی که نصیحت نمی پذیرند

متاسفانه برای حفظ امنیَت رابط مجاز به انتشار اسم مرجع مذکور نیستیم.

بسیاری از عملکرد مراجع راضی نیستند. نکته قابل توجه کاهش حمایت مردمی از مراجع است. گذشت زمانی که فتوای جهاد ایت الله بروجردی نفس‌ها را در سینه حبس می‌کرد.

از زبان دوستان ما در قم:

مراجع هم مثل ما و شما نیاز به حمایت دارند. مساله مشایی نشانه کوچکی بود از مخالفت پنهان قم. اهمیت قم نفوذ در بدنه سیاسیون فعلی نزدیک به قدرت و مراکزی مثل شورای خبرگان است. برای اهالی قم مشایی نیست که می رود و برخورد با مشایی به جای احمدی‌نژاد برای پیشگیری از طرح علت اصلی بیرون داده شده تا توده ای از مردم از اوضاع واقعی بی خبر بمانند (گرچه واقعا مسئله ی مشایی برای یک توده ای قابل فهم تر است). تلاش های مرجعیت یکیش این هست که باعث شد در مشهد ۵۰۰ نفر هم پای صحبت های احمدی نژاد نروند، آقای مکارم که معمولا برعکس سایر مراجع روابطی هم با نظام دارند چنان جو مشهد رو ضد این فرد کرد با صحبت هاش در حرم که همه جا پیچیده این حرف..البته اونها در حدی نمی دونند این فرد رو که مخاطب قرارش بدهند مشایی هم آینه ی احمدی نژاد است و احمدی نزاد هم آینه ی دیگری ..قرار نیست همه نابخردانه موضع علنی بگیرند پیش از اینکه بازی رو شود..سکوتی هم در کار نیست سبک ادبیات با حکومتی که به اسم دین فعالیت میکند کاملا متفاوت است..سایرین هم که یا بیانیه داده اند یا پیام های تهدید آمیز..عده ای هم که اصلا اصل را قبول ندارند و نفس این جریانات را هم از دو طرف ..قبل از اینکه مردم احساس خطر کنند مراجع دوسه سال است که احساس خطر کرده اند و این فرد و کلیه ی اطرافیانش رو حتی راه هم نمی دهند..همین دست پاچگی ها اخیر اینها هم از همین موضوع ناشی میشه.. شاید اشتباه است که همه موضع علنی بگیرند. البته از دو نفر از ایشان بیشتر از این هم انتظار است اما هنوز امید به اصلاح می بینند و سعی کردند در رسانه ها علنی صحبت نکنند..

همانطور که سکوت هاشمی باعث شد در فرصت مناسب که داشت سرکوب ها شدت می گرفت اوضاع رو احیا کند ..نباید باعث شد همه ی کارت ها از بین برود و اثرگذاری ها کاهش پیدا کند..ضمن اینکه فعلا چند تن از مراجع مواضع علنی بسیار خوبی داشته اند..مطمئن باشید اینجا افراد بسیاری فعالند و مواضع بدون مشورت گرفته نمیشه..دلیل هم ندارد هر فردی موضع دلخواه ما را بگیرد.بیشترین فشار روی مراجع بوده و هست..چیزهایی بالاتر از شکنجه! که جای گفتنش فعلا نیست..منافعی هم در کار نیست..البته افراد حکومتی را نمی گویم..آنچه که یه عنوان مرجعیت عامه شناخته می شوند را می گویم..اولین بار همین آقای مکارم طرح آشتی ملی را مطرح کرد در دورانی که اینها هی میگفتند اختلافی وجود ندارد و همین آقای مکارم واژه ی آتش زیر خاکستر رو. به کار برد که هر دوی این واژه ها به کرات توسط مدیر مسئول کیهان با اهانت مسخره شد..شما از این طلاب بی مغزی که تربیت کرده اندو یکباره شروع به پرونده سازی و پخش شایعه ی دروغ علیه فردی میکنند خبر ندارید..اینها ترس نیست اینها باید اول توجیه بشوندوتمامی جامعه توجیه شود مثل کاری که در مشهد به عنوان پایگاه حالا دیگه سابق انها شد..ضمنا مردم کجا بودند وقتی با جنازه ی آیت الله شیرازی آن رفتار شد؟مردم موقع حصر علما کجا بودند؟موقع شکنجه ی..و برخوردهای نامتعارف با خانواده ی علما کجا بودند/اگر مردم آن زمان ترسیده اند یا آگاه نبودند و اجازه دادند حریم مرجعیت محدود شود حالا هم باید در همان حد انتظار داشته باشند و اجازه دهند تا با درایت هرکاری انجام شود یا حداقل الان ضربه ی بیشتر نزنند..اتفاقا باید مرتب با دفاتر تماس گرفت اینها کمک می کند به مواضع..باید پشتوانه باشد تا موضعگیری ها اثر داشته باشد..الان مردمند که باید اثرگذاری این صحبت ها را افزایش دهند..البته می توان راحت فحش داد و گفت دیگران هیچ کاری نمی کنند و دنبال زندگی خو.دشان هستند..وقتی پیام یک مرجع در سیما سانسور می شود نباید هم انتظار بهتری داشت. مطمئن باشید پشت این فعالیت ها هم روحانیت حضور جدی داره


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر