۱۳۸۸ تیر ۱۲, جمعه

ده توصیه برای روز راهپیمایی

۱. در یک راهپیمایی مردمی برای هماهنگی وقت شناس باشید. سعی کنید قبل ازساعت ۴ بعد از ظهر، شروع راهپیمایی، در نزدیک ترین مکان امن در حاشیه مرکز تجمع مسیر مورد نظرتان مستقر شوید و راس ساعت ۴ با سرعت و احتیاط در جمع های گروهی به سمت مرکز تجمع حرکت کنید.

۲. از بین مسیرها مسیری ر‌ا انتخاب کنید که در صورت دستگیری توجیه موجهی برای حضور در آن منطقه داشته باشید ( مثلا : داشتم میرفتم خونمون).

۳. اگر نماد سبزی همراه می برید بایستی به راحتی قابل پنهان کردن یا دور انداختن باشد.

۴. قبل از حمله احتمالی نیروهای سرکوبگر به گروهتان محل امن دیگری در حاشیه نقطه درگیری برای تجمع بعد از متفرق شدن تعیین کنید. بعد از متفرق شدن به محل از پیش تعیین شده مراجعه کنید وپس از جمع شدن به سمت قسمت آزادتری از مسیر حرکت کنید. دقت کنید که دوباره محل تجمع بعدی در صورت متفرق شدن را هماهنگ کنید.

۵. تجربه ها نشان داده اند که تنها درصد کمی از دستگیر شدگان مورد ضرب و شتم قرار میگیرند و آنها کسانی هستند که در درگیری ها شرکت داشته اند. سعی کنید از درگیری پرهیز کنید. به جای درگیری از دستورالعمل ۴ استفاده کنید. اگر در صورت رعایت تمامی موارد فوق خدای نکرده دستگیر شدید اصلا نترسید! چرا که تنها یک شوی وحشت برای شما برگزار خواهد شد و سپس در اکثر موارد بدون هیچ آزاری آزاد خواهید شد. درضمن زندان اوین آنقدرها ترسناک نیست و از بادداشتگاههای غیر استاندارد مناسب تر است.

۶. اصل بر فرار و تجمع دوباره است. پس در هر محلي، وضعيت و موقعيت خود را نسبت به نيروهاي نظامي و شبه نظامي بسنجيد و همواره حداقل يك راه فرار (یک کوچه آزاد یا خ فرعی) قبل از حمله نيروها براي خود باقي بگذاريد . بطور مثال از مسير ويژه اتوبوسها استفاده نكنيد چون داراي حفاظهاي بلند و ورودي و خروجي هاي بسيار دور از هم هستند و شما كاملا حبس خواهيد شد و در معرض مستقيم نيروهاي سركوبگر قرار خواهيد گرفت . هر چند ثانيه به پشت سر خود نگاه كنيد تا از وضعيت تمام اطراف خود با خبر باشيد.

۷. در راهپیمایی های مختلف از یک لباس استفاده نکنید. سعی کنید کیف یا وسیله مشخصی همراه نداشته باشید و برای آنهایی که خیلی فعالید: قبل از ورود به منطقه راهپیمایی و هنگام خروج قیافه ظاهری خود را عوض کنید (مثلا یک کاپشن و چفیه یا کلاه نقاب دار همراهتون باشه که به منطقه راهپیمایی که میرسید بپوشید و هنگام خروج در بیارید.). تعویض لباس برای اینه که مسیر ترددتون به منطقه راهپیمایی قابل رهگیری توسط دوربین های ترافیک نباشه و خدای ناکرده اگر خیلی فعالید محل زندگی اتون کشف نشه.

۸. بطری آب، دستمال بزرگ (ترجیحا آغشته به سرکه)، و سیگار برای رفع اثر گاز اشک آور همراه داشته باشید. (به تجربه ثابت شده فوت کردن دود سیگار به صورت موثرترین روش برای کاهش تاثیر گاز اشک آور هست.)


۹.اصل بر فرار در صورت حمله و تجمع دوباره در محل از پیش تعیین شده است. اگر احساس کردید محاصره شده اید و هر لحظه احتمال حمله گارد وجود دارد به ارامی از جمعیت جدا شوید و سعی کنید معمولی و بی خطر در حالت تسلیم به حاشیه خیابان رفته و از صحنه دور شوید. با ارامش حتی می توانید از میان سربازها عبور کنید - می توانید بهانه کنید که منزل شما در همین محل است و به منزل میروید و تقاضای اجازه عبور کنید - برای حفاظت از خود از وضعیت های تهدیدآمیز برای پلیس (مثلا چند نفری دور هم و مسلح به چوب یا سنگ به دست) دوری بجوئید.

۱۰. قبلا هر پنج مسیر راهپیمایی را بررسی کنید. اگر روز راهپیمایی یک مسیر دچار درگیری شدید بود می توانید به مسیرهای دیگر مراجعه کنید.

تتمه: (از کامنتها و سایر وب سایتها)

۱- اگر به هر دلیلی نمی خواهید مستقیما در راهپیمایی شرکت کنید می توانید عصر روز پنج شنبه با وسیله نقلیه از منزل خارج شوید. مهم نیست به طرف محل تظاهرات بروید، در همان حاشیه تظاهرات به گردش در شهر و لذت بردن از موسیقی پشت ترافیک بپردازید. ترافیک مانع جابجایی نیروهای نظامی میشود و به افراد راهپیمایی کننده فرصت تجمع، جابه جاشدن و فرار میدهد.

۲- کارت شناسایی همراه نداشته باشید. برای موارد نادر و خاص، ترجیحا فقط یک شماره تماس از نزدیکان، بدون نام، در جیبتان باشد. شخصی که شماره او را همراه دارید در جریان فعالیت تان قرار دهید.

۳- احتمال مدارای پلیس با شعار سکوت، الله اکبر، یا سایر شعارهای کمتر حسّاس (نسبت به مرگ بر خامنه ای یا مرگ بر دیکتاتور) بیشتر است. سعی کنید در مواجهه با پلیس از شعارهای حسّاسیّت زا دوری کنید و به هدف اصلی، یعنی تجمع برای بیان اعتراض،‌ تمرکز کنید.

۴- فیلم و عکس مهمترین تولید هر راهپیمایی است. قسمت عمده ای از تمرکزتان را بر روی تهیّه فیلم و عکس بگذارید.

۵- سلاح سرد همراه نداشته باشید. حداکثر چوب بردارید که اگر دستگیر شدید بگید از خیابون برداشتید و از قبل قصد درگیری نداشتید.

۱۱ نظر:

  1. Dooste khoobam kheili mamnoon az zahamate shoma vali alan hame daran rooye Etesab=Etakaf energy mizaran va vaght sarf mikonan.shoma ham dar kenare in mozoo energytoon ro rooye etesabe 3 rooze (15 16 17 tir) bezarid ke kheili mohemtare va besaair besiaar moaser

    پاسخحذف
  2. یه پیشنهاد:
    کسانی که می ترسند تظاهرات برن حداقل با ماشین بیان بیرون و ترافیک ایجاد کنن

    پاسخحذف
  3. این پیشنهاد حضور با ماشین برای آنهایی که می ترسند بسیار جالب است. ترافیک شدید در منطقه امکان سرکوب تظاهرات را از بین می برد و تظاهر کنندگان به راحتی فرصت جابجایی خواهند یافت.

    پاسخحذف
  4. یک نکته مهم یادتون رفت ونم اینکه هر کس خواهشا یک بطری روغن ترمز با خودش بیاورد تا با ریختن آن در پیاده رو از حمله وحشیانه موتوریها جلوگیری شود لطفا اینو حتما یاد آوری کنید.

    پاسخحذف
  5. خداوند هم همراهتون خواهد بود.

    پاسخحذف
  6. khoda poshto panaheton .ma iraniane kharej az keshwar ta abad sharmande wa madione shomaha hastim.be khoda qhasam faryade mazlomiateton ra ba goshe donya miresonim.

    پاسخحذف
  7. شما کجا زندگی می کنید؟ ایران؟

    پاسخحذف
  8. http://sabzandish.livejournal.com/9427.html
    اینجا هم یکسری توصیه هست

    پاسخحذف
  9. «شما کجا زندگی می کنید؟ ایران؟»

    ما یک نفر نیستیم!

    پاسخحذف
  10. طرح ها بسیار عالیه، اما به توصیه من که از روی تجربه این چند روز توی مشهد میگم: به هیچ عنوان لباس شخصی ها رو فراموش نکنید ... توجه داشته باشید که چون وابستگی رسمی به هیچ ارگانی ندارند هر کاری از دستشون بر میاد ... چهره هاشون هم حتما ریشو نیست! بهترین راه هماهنگ بودن 3 یا بیشتر نفر با هم هست که تک تک بهشون حمله کنید ... فراموش نکنید این به معنای خشونت نیست اما اگه اومدند بی کار نشستن ما تنها کمک به اونهاست...
    فردا موفق باشید(یم)

    پاسخحذف
  11. بسیار عالی بود ، لطفا همه این موارد را مد نظر داشته باشند تا دچار حادثه نشوند ، این جنبش به تک تک افرادش وابسته است و به آنها نیاز دارد ، پس اصل اول این است که در عین حضور در تجمعات ، مراقب خود باشیم ، زیرا تجمع بعدی باز هم به حضور تک تک ما نیازمند است .
    ما پیروز خواهیم شد

    پاسخحذف